Låsbybanke


Låsbybanke med "Frugtbørsen", "Slotssalonen" og "Slotsbageriet". Kolding Stadsarkiv


Låsbybanke. "Karolines Mælkepop". Kolding Stadsarkiv


Låsbybanke. Pølsevogn. Kolding Stadsarkiv


Låsbybanke. Diskotek Realismus. Kolding Stadsarkiv

Intro

Laasbybanke: Gadenavn fra 1937. Opstået 1935 - 38 ved nedbrydning af flere huse i Laasbygade/Adelgade og Hyrdestræde.

Mælkepoppen

Mælkepoppen

Mælkepoppen var navnet på en kæde ungdomsbarer, som Danske Mejeriers Fællesorganisation i 1963 lod åbne rundt omkring i landet. På Poppen, som stedet i daglig tale kaldtes, kunne man få diverse mælkeprodukter at drikke – uden alkohol, naturligvis. Det vil sige primært milkeshakes i alle afskygninger – med fx banan eller kokossmag, men også et mere traditionelt glas kakaomælk var at finde på menukortet. Udover Kolding, fik Ballerup, Frederiksberg, Ålborg, Århus, Vejle og Esbjerg en Mælkepop.

I Kolding lå Mælkepoppen på Låsbybanke, dér hvor brugskunstforretningen Furiosa lå (i dag 2010 er der optiker). Væggene var malet i afdæmpede sorte, røde og grå farver, og bag baren stod personalet, mælkepigerne, iført smil og Karolinekjoler. Drengene sørgede for at se seje ud og vende plader.

På åbningsdagen i marts 1963 mødte 100 inviterede op, og en time senere, kl. 16, blev dørene så åbnet for publikum. Det strømmede ind med fortrinsvis unge mennesker, og de tog hurtigt Poppen til sig som et nyt tilholdssted. Her kunne de mødes, snakke og ellers deltage i stedets forskellige aktiviteter. Der var filmklub, pladepræsentation, diskussionsaftener, og sidst men ikke mindst koncertarrangementer. Mælkepoppen var nærmest en total oplevelse, hvor gæsterne trådte ind i produktet og var med til at skabe det.

I 1969 lukkede Mælkepoppen. Helt præcist hvorfor, står hen i det uvisse. På den ene side skyldtes lukningen nok til dels, at stedet havde fået et blakket ry - snakken gik - der blev vist røget hash derinde. Det lå nærmest i kortene, at der måtte foregå noget fordækt bag barens dukkede ruder – hvorfor ville de unge ellers opholde sig derinde så lang tid, lød det.

På den anden side kan det heller ikke udelukkes, at restaurationens begrænsede vareudbud også var medvirkende til lukningen. Man kan sige, at mælkeprodukter grundet deres mættende karakter, har nogle naturlige omsætningsbegrænsninger. Har man drukket én milkshake, er man næppe tilbøjelig til at bede om en ny lige med det samme. Stedet havde derfor brug for nye kunder i butikken hele tiden, men samtidig lagde man jo op til, at kunderne, de unge, skulle tage stedet til sig som et hyggested, et opholdssted, hvilket sandsynligvis var medvirkende til butikkens lukning