Rytterkasernen


Odense Omnibus A/S, Vognparken. Fotograferet i Bolbro.


Busser på Flakhaven. Pyntet med flag og guirlander. Formentlig fejres befrielsen.


Udsigt fra gasbeholderen. De Forenede Automobilfabrikker, Triangel, i den gamle rytterkaserne


Postkort. Odense. Rytterkasernen. Pjentedamsgade. Se også: 80-30/1981


Blomstersmykkede hestevogne foran Rytterkasernen. Børnehjælpsdag. Ligner halvdelen af et stereofotografi.


Gruppebillede, soldater. Fastelavnsfest på Rytterkasernen.


Vogn nr. 4 af mærket "Triangel" taget i brug november 1924. Fotograferet foran den gamle rytterkaserne, hvor Automobilfabrikken Thrige 1913-18 fremstillede Triangel Automobiler. Overgik 1918 til De forenede Automobilfabrikker.


Farvelagt prospekt fra Illustreret Tidende. Den nye rytterkasernes bygninger


2. Dragonregiment ved afskedsparaden 7. oktober 1909 ved Rytterkasernen i Pjentedamsgade.

Intro

Rytterkasernen blev bygget i 1870’erne til 2. Dragonregiment. I 1913 købte fabrikant Thomas B. Thrige rytterkasernen i Pjentedamsgade og startede De forenede Automobilfabrikker. Se videoen Thrige på hjul.

Industri

I 1700-tallet var byens garnison indkvarteret hos private. Odense husede flere militærenheder, og gennem 1800-tallet anså byens indbyggere indkvarteringen for en større og større irritationskilde. Man byggede derfor kaserner, så soldaterne kunne overnatte et samlet sted frem for i private hjem.

Rytterkasernen er opført som afløser for et ældre kompleks, der lå i den nuværende Provstegade. Kasernen er opført 1874-78 til at huse 2. Dragonregiment. Anlægget består af en hovedbygning til beboelse og depot i to etager med høj kælder opført langs med Østergade. Langs Ridehusgade ligger to halbygninger, som blev anvendt til ridehuse - her kunne dragonerne træne hestene i ly for regn og sne.

Lastbilfabrik
I 1913 købte Thomas B. Thrige rytterkasernen i Pjentedamsgade. Her startede han De forenede Automobilfabrikker. Bilerne hed Triangel. Det viste sig dog hurtigt, at Thrige ikke kunne konkurrere med udenlandske seriefremstillede personbiler. Han specialiserede sig derfor i lastbiler, busser, rutebiler, politibiler og motorjernbanevogne.