Tønder Banegård


Tønder Banegård. Foto: Henrik J. Møller


Godsekspeditionen ved Tønder Banegård. Foto: Henrik J. Møller


Tønder Banegård. Foto: Henrik J. Møller


Remisen ved Tønder Banegård. Foto: Henrik J. Møller

Intro

Tønder Banegård er opført i preussisk byggestil. Banegården er endnu i fuld drift. Senest med en bane til Niebüll i Tyskland. Tidligere var der også jernbanetrafik til Højer og Tinglev.

Tønder Banegård

Tønder Hovedbanegård eller Marskbanegården blev opført i 1890 efter at den preussiske stat havde overtaget den private Marskbane mellem Heide og Ribe. Syd for banegården opførtes også et nyt remiseanlæg og en godsekspedition. Marskbanegården afløste den tidligere private banegård i Jernbanegade 8, der efter lukningen blev ombygget til ”Marschbahnhof-Hotel”. Også Marskbanegården havde en restauration og den lukkede først så sent som i 1966.

De to banegårde var imidlertid ikke de første i Tønder, for den nu nedrevne Tønder Østbanegård åbnede allerede i 1867, men den mistede hurtigt status overfor Marskbanegården.

Dette skyldtes især åbningen af Højer-banen i 1892, der skulle føre tusindvis af tyske turister til Sild via Højer. I 1927 blev den nye Hindenburg-dæmning til Sild åbnet og så mistede Højer-banen sin betydning. Persontrafikken blev lukket i 1935 og banen blev endelig nedlagt i 1963. Omkring 1970 ophørte persontrafikken også til Tinglev og Niebüll.

I ca. 1985 blev Tønder Østbanegård desværre nedrevet, men Hovedbanegården står der endnu i al sin preussiske pomp og pragt. I 2003 overtog det private selskab Arriva jernbanetrafikken på vestbanen fra Tønder til Bramming og samtidigi genåbnedes banen også til Niebüll for tyske tog.

Forfatter: Henrik J. Møller

Litteratur:
J. P. Trap Danmark 5. udg. Tønder Amt, Bd. X,2
Hans Bachmann m.fl.: Tønders gamle kroer og gæstgiverier, Tønder 1995.