Cave Canem (Pas på hunden) af Henrik Starcke

Intro

På det lille torv på brolandingen i Nørresundby sad indtil foråret 1995 en kæmpestor hund af jern, cement og flintesten og rettede blikket vagtsomt mod syd. En nødvendig omlægning af trafikken betød, at hunden måtte flyttes, og en lokal afstemning gav flertal for at placere den i Lindholm Strandpark

''Sammenlægning Aalborg og Nørresundbys kommuner'' Anledningen til opstillingen af hunden var sammenlægningen af Nørresundby, Sundby-Hvorup og Egholm. Det var Banken for Nørresundby og Omegn, der i 1968 skænkede 100.000 kr. til formålet. Afsløringen fandt sted den 4. september 1970 og gav anledning til nogen debat. Det skyldtes, at diskussionen om hunden blev kædet sammen med forslaget om en sammenlægning af Nørresundby og Aalborg kommuner. Langt fra alle i Nørresundby var begejstret for tanken om at miste selvstændigheden, og de havde ikke noget imod, at have en lidt barsk hund stående som en advarsel til kommunen mod syd. Kunstneren havde dog næppe haft sådanne ideer i sine tanker. ''Inspirationen'' Henrik Starcke har fundet inspirationen til sin skulptur i det gamle romerske rige. Ved udgravninger i Pompeii og Ostia har man foran ruinerne af flere store rigmandsvillaer stødt på mosaikker med motiver af store bidske vogterhunde og med den korte, men yderst sigende advarsel: Cave Canem. Pas på hunden. Henrik Starcke fandt, at det var en god titel til hunden, som i det daglige kaldes Cementhunden eller Stenhunden, idet dens overflade består af store flintesten, der er muret ind i cement. Hunden er over 2 meter lang og 1,70 meter høj, og den er anbragt på en ret høj sokkel. Ved afsløringen overdrog banken hunden til Nørresundby kulturudvalg, der gav den videre til rådmand Hans Brusgaard, der repræsenterede det nye Storaalborg, og han fandt, at den udmærket kunne opfattes som et vartegn for den nye storkommune. I hvert fald passer den til egnen og naturen og vendelboernes kraft. '' '' ''Henrik Starcke'' Henrik Starcke (1899-1973) var uddannet på akademiets malerskole 1920-24 og debuterede i 1931. Fra 1934 var han medlem af Den frie Udstilling. Han har arbejdet med mange materialer, bl.a. i forskellige former for mosaikker, f.eks. "Livsglædens herold" i Aalborghallen (1953-57) skænket af Ny Carlsberg fondet. ''Restaurering'' Gennem tiden har den store hundeskulptur tiltrukket sig meget opmærksomhed, men i forbindelse med en tilstandsregistrering i 2015 af Aalborg Kommunes udendørs skulpturer stod klart, at værket var under kraftig nedbrydning. Skulpturen er opbygget af flint og mørtel omkring et stålskelet, men kunstneren må have ændret i udseendet undervejs i skabelsen, således at bl.a. hovedet ikke var ordentligt understøttet. Derfor stod hunden i foråret 2015 med åbent kraniebrud samt store skader på forpoterne og ville i løbet af kort tid forgå, hvis ikke der blev grebet ind øjeblikkeligt. Henover vinteren 2015-2016 kom værket derfor på værksted for at blive restaureret. Et arbejde, der blev muliggjort på grund af støtte fra Nordjyske Bank. Værket blev genopstillet i Lindholm Strandpark mandag den 18. april 2016. Se billeder af Cave Canem hos Aalborg Stadsarkiv her: [http://www.aalborgstadsarkiv.dk/AalborgStadsarkiv.asp?Soegestreng=0A91B8cave2C71B8canem2C72M73D61L8Billede1L83N64O55F4 http://www.aalborgstadsarkiv.dk/AalborgStadsarkiv.asp?Soegestreng=0A91B8cave2C71B8canem2C72M73D61L8Billede1L83N64O55F4]