Det taktile alfabet


Det Taktile Alfabet er en række skulpturer og udsmykninger udført af Bank & Rau i 2016 til børnehaven Løvetand.

Intro

Bank & Rau, 2016, betonklodser og silikatmaling. Udsmykning af børnehaven Løvetand. Dele af kunstværket er ikke offentligt tilgængelige, da de er placeret i børnehavens lokaler.

''Bank & Rau om værket'' '' ''Udsmykningen er opbygget af små bemalede betonklodser i et modulsystem, som vi kalder Det Taktile Alfabet. Alfabetet består af 11 forskellige klodser, hvoraf de 7 har enkle motiver, som streg og prik, der buler henholdsvis ud og ind af klodsen. Alt efter hvordan disse klodser kombineres, kan der dannes udendørs-belægninger, vægrelieffer eller tredimensionale skulpturer og opholds-moduler med motiver der kan varieres i det uendelige. Ligesom man med alfabetet kan skrive alle ord, og ligesom kombinationen af ord kan blive til alle historier. Ideen til modulsystemet udsprang af en fascination af 70'er fænomenet “hønsestrik”, hvor hver maske i en strikket beklædningsdel, bliver til et billedelement, og på den måde frisætter mønsteret ud i et frit udtryk og giver et rum, hvori man kunne udtrykke sig i selve konstruktionen af sit hjemmestrikkede tøj. Hønsestrik var demokratisk billeddannelse mellem system og frihed og det spændingsfelt har vi arbejdet med i udsmykningen, hvor hver alfabet-klods på samme tid konstruerer og forestiller. Løvetand er specialbørnehave og normal-børnehave under et tag. Brugerne og personalet i Løvetand ønskede sig en integreret kunst, der kunne spille en rolle i en institutionshverdag. Med udgangspunkt i ønskerne har vi lavet en udsmykning, som består af tre skulpturer og fem relieffer, der er placeret som én bevægelse, der løber gennem hele institutionen og indbyder til forskellige former for interaktion. Foran indgangen, ved “vinkepladsen” mødes børn og forældre af Hunden en næsten klassisk udformet skulptur, med sokkel og figur. Soklens motivflader beskriver jordbunden med græsstrå, småsten og blomster, og ovenpå den, leger en figur med motiver af en pige, en dreng og en hund der vinker og hilser. Indenfor fordeles man ud i stuerne ved hjælp at brede åbne gange, nærmest pladser, der fungerer som fællesarealer. Her har vi placeret 5 relieffer, monteret helt nede fra gulvet i børnehøjde. Nogle af reliefferne orienterer sig vandret langs gulvet, som f.eks. Krabben der bruger klods-alfabetet til at beskrive en verden på bunden af havet, malet i blege pasteller. Andre har vertikale motiver som Akrobater, hvor klodsernes streger og prikker viser to børn, den ene på skulderen af den anden, jonglerende med bolde. I indergården finder man Guleroden en skulptur, der er bygget op, som kasser der skyder sig ud og ind af hinanden og hvor der dermed opstår rum og niveauer, der udnyttes til henholdsvis bænke, plantekummer og ryglæn. Titlen beskriver skulpturens aflange form, men også dens motiv, af kaniner der titter op mellem rækker af gulerødder. Går man videre ud på det store græsbeklædte legeområde, er der her den sidste skulptur, Skibet, der med sit motiv som hangarskib, indeholder bænke og kar til vandleg. Kilde: [https://vores.kunst.dk/da/objects/details/14751/det-taktile-alfabet https://vores.kunst.dk/da/objects/details/14751/det-taktile-alfabet]

Bank & Rau består af de to billedkunstnere Lone Bank & Tanja Rau. Deres interesse ligger særligt i grænseområdet mellem kunst og virkelighed. Traditionelt set er begrebet kunst befriet for praktisk værdi, og bør som sådan ikke bruges til noget, men for de to kunstnere har det vist sig vigtigt at sidestille kunst med den verden, der omgiver os. Deres arbejde forbinder ofte det praktiske med det esoteriske og hylder arbejdet i hånden og arbejdsfællesskabet i et samlende princip. Bank & Rau er placeret i slipstrømmen af en slags avantgarde, hvor kunstneren (eller gruppen) har et ønske om at genskabe verden med sine ting og livet, genskabe det i deres eget billede, for at blive et frit menneske i et fri verden ved at afsætte tradition og gennem at ændre udseendet af alle menneskeskabte ting. Det handler fx om at organisere kunstparader i gaderne, skabe overdådige spiselige installationer, teaterforestillinger og kunstmesser til mere håndgribelige ting som tekstiler, møbler, mobiler, relieffer, mosaikker, skulpturer, malerier og meget mere. Bank og Rau undersøger nye former for materiale, som igen kræver andre teknikker end den kendte, og derfor er i stand til at beskrive helt nye betingelser, hvor værket gennem sin taktile tilstedeværelse omgiver beskueren. Nogle gange i definerede kunstrum, undertiden helt udenfor.