Hedebondens kone


Hedebondens kone. Foto: Poul Vestergaard.


Hedebondens kone. Foto Vagn Aage Nielsen.


Hedebondens kone. Foto: Peter Sick.


Hedebondens kone. Tavle med digt til og om skulpturen. Foto: Peter Sick.


Hedebondens kone. Foto: Peter Sick.

Intro

Bent Hagedorn-Olsen (1931-) Hedebondens kone, 1961 I Kræmmerpassagen står Hedebondens kone, som i folkemunde kaldes ’Ane med Koen’ efter Johs. V. Jensens novelle om en kone, der trækker sin eneste ko til marked, blot for at den skal få lidt selskab.

Hedebondens kone Bent Hagedorn-Olsen (1931-) Hedebondens kone, 1961 Granit Placering: Kræmmerpassagen Skulpturen er en ren naturalistisk figur med Hedebondens kone, en knælende kvindeskikkelse, der for bestilleren skulle være et minde om en mor til en vogterdreng på heden. Den skal fortælle, om at store ting blev skabt af ganske jævne mennesker, at store, øde hedestrækninger blev omdannet til frugtbart land med plads til mange hjem. Den skal minde om pionererne, hedebønderne og deres seje og tålmodige arbejde med den stride jord. Ligesom den symboliserer samhørigheden mellem oplandet og byens erhvervsliv. Skulpturen blev indviet 21. april 1961. Den blev købt af hotelejer og murermester Niels Christian Pedersen (1880-1962) til opstilling i hans ejendomskompleks Kræmmerpassagen og ved afsløringen overdraget til Varde Kommune.


Teksten på muren er forfattet af viceskoleinspektør H. Malling og lyder: Hedebondens kone: Hun var nøjsom og sled fra gry til kvæld I hjemmet, i stald og i have. Arbejdsglæden var som et kildevæld, Stille tilfredshed en nådegave. Hendes dag var travl og lang, Med omsorg for børn, for kalv og ko. Oftest sad hun ved rokken og sang, Når andre var gået til ro. For kvindesind og-virke at ære, Sattes da her dette minde. Måtte efterslægten blot lære af hedebondens kvinde!


''Bent Hagedorn-Olsen'' Bent Hagedorn-Olsen, 1931-. Dansk billedhugger og maler. Han er medlem af en kunstnerfamilie, som ved flere lejligheder har udstillet sammen. Han begyndte som ren naturalist med granitskulpturen, Hedebondens kone, en knælende kvindeskikkelse, der for bestilleren skulle være et minde om en mor til en vogterdreng på heden. Bilfirmaets keramiske relief var ligeledes et bestilt arbejde, der blev bygget op af klodser med drenge, der leger med biler. De mange klatreskulpturer, H. byggede af brugte elmaster til skoler og institutioner, har forskellige opstillinger på grønne plæner Han er uddannet på Kunstakademiet i København, har haft ophold i udlandet og har udstillet i: Fluesvampen 1964-68; Paraplyen, Århus 1979; Års 81, Himmerlands Kunstmus. 1981; Kunstforen. Limfjorden, Struer 1982; Nordjysk Kunst, Kunstpav., Ålborg 1982-92; Familien Hagedorn, Fr.sund Kunstforen. 1983; Kulturhuset, Randers 1983, Gl. Estrup, Auning 1989; Vrå-udst. 1984-85, 1990; BKF- kunstnere fra Nordjyll., Fr.havn Kunstmus. 1987-88; Almere Stadt, Holland 1987, 1994; Skulptur, Vitskøl Kloster 1991. Separatudstillinger: Strandgården, Glyngøre 1981, 1988; Varde Mus. 1984; Gal. Gimle, Slagelse (1985, s.m. Bodil Hagedorn-Eje); Himmerlands Kunstmus., Års (1985, s.m. Thorvald H.-O.). Kilde: Weilbach online https://www.kulturarv.dk/kid/VisWeilbach.do?kunstnerId=7157&wsektion=alle

Niels Christian Pedersen (1880-1962) Niels Christian Pedersen er født på Varde-egnen. Han startede sin karriere som vogterdreng allerede som 7-årig og blev senere murermester og entreprenør og ejede Hotel Varde. Han glemte aldrig sine fattige rødder og skænkede skulpturen, der er hans hyldest til de stoute kvinder fra hans hjemegn. Både kunstner, skulpturens solide granit samt digtet på mindepladen er hans valg.